Beca Luis Javier Castro
San Salvador, El Salvador. 1984
http://thefiretheory.org/melissaguevara/
Miembro de The Fire Theory y Curatorial Cinema.
Actualmente becada en FLORA ars+natura (2019) en Bogotá, Colombia; ha participado en el Programa de Residencias Chichicaste, Panajachel, Guatemala, Campos de Gutierrez en Medellin, Colombia y Taller 7 en la misma ciudad. Realizó las exhibiciones individuales “No moriré del todo” Teatro Luis Poma, San Salvador, El Salvador; además de “Antropometría”, Centro Cultural de España, San Salvador, El Salvador y “Relación de Equivalencias”, Mujeres en las Artes, Tegucigalpa, Honduras.
Ha participado en Perspectivas Latinas #18. Städtischen Galerie Wolfsburg, Alemania, Arte SUR. Palais de Tokyo, Paris, Francia, ICE, Open Source Gallery, Nueva York, Estados Unidos, “Dios, Unión, Libertad” Prosjektrom Normanns. Stavenger, Noruega y otras exhibiciones como “First Day of Good Weather”. Sies + Höke Galerie. Düsseldorf, Alemania; “From the intangible to the tangible» Experimental Video Screening, Kunstraum Walcheturm , Zurich 2015; TROPICAL INTERZONE. A fictional construction about exotism and tropicalism. Tart Galley, Zürich; Técnicas de Escape. Siete artistas en El Salvador contemporáneo. Sala de arte Suramericana. Medellín, Colombia y “Relocating Sal”, Marte Contemporáneo, Viena, Austria. VIII Bienal de Artes Visuales del Istmo Centroamericano, Museo de Arte Contemporáneo, Panamá; “Transmigraciones”, Centro Cultural de España, San Salvador, El Salvador/ Mujeres en las Artes, Tegucigalpa, Honduras y seleccionado para el Programa de Exhibiciones “El Cambio”. Banco Mundial, Washington y Paris (obra en colectivo), entre otras.
Premios en X Arte Joven, Centro Cultural de España y SUMARTE 2010 y 2011, Museo de Arte de El Salvador.
English:
Received her degree in visual arts with an emphasis in ceramics at the University of El Salvador. Guevara lives and works in El Salvador, where she is a member of the art collective The Fire Theory. She has participated in a number of programs and residencies such as Chicicaste, Panajachel, Guatemala, Campos de Gutiérrez, Medellín, and Taller 7 in Medellín as well. Guevara’s recent solo exhibitions include “No moriré del todo,” at the Teatro Luis Poma in San Salvador, “Conjunciones Ilusorias,” at the galería Lokkus Arte Contemporáneo in Medellín, and “Antropometría” at the Centro Cultural de España in San Salvador. Her practice is born out of an interest in the historical and personal significance of symbols as well as personal reflections, discomforts, fears, and beliefs that translate into visual experiences. Recently, she has participated in collective shows such as “Perspectivas Latinas #18” at the Städtischen Galerie in Wolfsburg, Germany, “AL DICTADO. Arte y conflicto en Centroamérica” at the Museum of Modern Art in Medellín, and “Declaración Negada Proyecto de The Fire Theory” at the Museo de Arte de El Salvador among others.